هر شهروند تربتی یک مروج افتخاری فرهنگ اهدای خون
target="_blank" >
شیر و لبنیات، منبع بسیار خوبی برای تأمین پروتئین مورد نیاز بدن است، مصرف روزانه دو لیوان شیر، ۵۰ درصد پروتئین مورد نیاز افراد بالغ را تأمین می كند.

v      کلسیم موجود در شیر و لبنیات  از نرمی استخوان  ، کندی رشد، خرابی دندان ها  در كودكان و پوكی استخوان در بزرگسالان پیشگیری می كند.

v      مصرف 3-2 لیوان شیر در روز می تواند نیاز بدن به کلسیم را در افراد بالغ تامین کند.

v       فسفر به همراه کلسیم در تشکیل استخوان و استحکام آن موثر بوده و در ساخت بافت های عضلانی، مغز و اعصاب  دخالت می نماید.

v      شیر حاوی بعضی از ویتامین ها مانند آ، ب12 ، ب2 ، ب 1  است.

v      کمبود ویتامین آ باعث شب کوری، ناراحتی های چشمی و کاهش مقاومت بدن در برابر بیماری های عفونی می گردد.

v       کمبود ویتامین ب1 باعث بی اشتهایی  ، بی حوصلگی ، خستگی جسمی و روحی می گردد.

v       عوارض کمبود ویتامین ب2 در بدن عبارتند از : پوسته پوسته و خشک شدن پوست اطراف دهان، گوش و بینی . در موارد شدید کمبود ، در بینایی اختلال به وجود می آید. مصرف 2 لیوان شیر حدود 50 درصد میزان نیاز به ویتامین ب2 در افراد بالغ را تامین می نماید.

v       ویتامین ب12یکی از اجزای ضروری در تشکیل گلبول های قرمز خون است وعوارض کمبود این ویتامین عبارتند از: کم خونی و خستگی . با مصرف روزانه 2 لیوان شیر حدود 50 درصد نیاز بدن افراد بالغ به این ویتامین تامین می شود.   

v      برای افراد بزرگسال سالم روزانه 2 واحد یا بیشتر از گروه شیر و لبنیات توصیه می شود. زنان باردار و شیرده می بایستی حداقل روزانه 3 واحد  از این گروه مصرف کنند.

v      از شیر پاستوریزه شده کم چربی ( 2.5 درصد یا کمتر) استفاده کنید.

v      پنیر های تهیه شده از شیر پاستوریزه استفاده کنید.

v       بستنی هایی بخورید که از شیر پاستوریزه تهیه شده باشد.

v       حتما قبل از مصرف هر نوع کشک مقداری آب به آن اضافه کنید و حداقل 5-10 دقیقه در حال بهم زدن بجوشانید.

v       مقدار قند بستنی بالاست . بنابراین توصیه می شود در مصرف آن زیاده روی نکنید.

v       به دلیل بالا بودن میزان نمک استفاده شده در تهیه کشک توصیه می شود که از انواع کم نمک استفاده کنید.

v      بهتر است از شیر و لبنیاتی که با ویتامینغنی شده اند، استفاده کنید، زیرا این ویتامین برای جذب بهتر کلسیم بسیار مفید است.

v       اگر شما بیماری "عدم تحمل لاکتوز" را دارید، شیر بدون لاکتوز و یا پنیر های سفت و ماست را مصرف نمایید.

v      هنگام خرید شیر به تاریخ انقضای آن توجه کنید.

v      ظرف شیر را تا هنگام مصرف بسته و به دور از مواد بودار نگهداری کنید.

v      استفاده از استریل شده برای حمل در مسافرت های خارج از شهر مناسب تر است. این نوع شیرها را (در صورت باز نشدن) می توان تا 4 ماه در دمای محیط نگهداری کرد .







طبقه بندی: علمی،  فرهنگ سلامت، 
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 9 شهریور 1394 توسط روابط عمومی پایگاه انتقال خون تربت حیدریه
تمامی حقوق این سایت برای پایگاه انتقال خون تربت حیدریه محفوظ است | طراحی : انجمن دانشجویان فناوری اطلاعات دانشگاه پیام نور تربت حیدریه

  • ریه | وبلاگ شخصی | بن تن
  • شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات